De digicoach is een medewerker die zijn of haar nabije collega’s helpt bij het gebruik van digitale middelen en de daarbij benodigde vaardigheden.
Tijdens hun werk krijgen medewerkers veel te maken met digitale toepassingen. Hoewel er ontzettend veel beschikbaar is, worden de mogelijkheden niet altijd optimaal benut. Dit komt regelmatig doordat niet elke medewerker even digitaal vaardig is.
Medewerkers die de digitale werkzaamheden en programma’s snel onder de knie hebben en hier vlot en vaardig mee werken, worden in deze training opgeleid tot digicoach.
Zo kunnen zij collega’s, voor wie dit minder vanzelfsprekend is, ondersteunen bij de digitale vaardigheden die van belang zijn voor hun werk.
Deze training is gericht op drie onderdelen: de digicoach, de digistarter en de omgeving van de digistarter. Zo krijg je als digicoach inzicht in jouw eigen gedrag en het effect van jouw gedrag op de ander. Daardoor kun je de digistarter op een resultaatgerichte en motiverende manier ondersteunen in zijn of haar leerbehoefte. De hulpvragen van de digistarter kunnen op alle vlakken van de digitale vaardigheden liggen.
Denk bv. aan veilig leren mailen of begeleiding voor het invullen van het eigen rooster.
Het niveau van de digitale vaardigheden van de digistarter zal leidend zijn voor de hulpvraag en jouw ondersteuning hierin. In deze training leer je meer over de aanleiding en de voordelen van het verbeteren van de digitale vaardigheden van medewerkers.
We reiken je verschillende werkvormen en modellen aan waarmee jij als digicoach een digistarter optimaal kunt ondersteunen. Er is veel aandacht voor jouw kwaliteiten en groeimogelijkheden op het gebied van begeleiden van de digistarter en diens leervraag en leerbehoefte.