Intervisie; hoe, wat en waarom?

08 juni 2023

Hoe kijken de coaches van ZWCoaching aan tegen intervisie? Lees alles over het vergroten van inzicht en het verder ontwikkelen van competenties!

Intervisie is een gestructureerde en collegiale vorm van leren en reflecteren die plaatsvindt tussen professionals in een bepaald vakgebied. Coach Petra: ‘Intervisie zorgt voor helderheid, inzicht, gevoelens delen, gelijkwaardigheid voelen, maar ook voor concrete acties.’

 

 

Hoe werkt intervisie?

Groepen van gelijkwaardige collega's komen regelmatig samen onder leiding van een van onze coaches. Dit kan face-to-face zijn, maar ook online via Teams bijvoorbeeld. Intervisie bestaat uit een aantal sessies. De basis is vertrouwen, openheid en wederzijdse ondersteuning.

Wat doe je tijdens intervisie:

  • reflecteren op je werk of werkprocessen;
  • reflecteren op je persoonlijke houding;
  • praktijkcasussen of problemen delen en bespreken;
  • perspectieven delen en inzichten opdoen;
  • van elkaar leren.

De doelen van intervisie

Het bevorderen van professionele ontwikkeling, het verbeteren van de kwaliteit van het werk en het vergroten van zelfinzicht en probleemoplossend vermogen.

Coach Olga over het vergroten van zelfinzicht: Tijdens een intervisiebijeenkomst realiseerde de casusinbrenger dat ze zich veel te verantwoordelijk voelde voor de casus die ze inbracht, dat ze te veel haar best aan het doen was. Door het meedenken van de haar collega's ging ze met het concrete voornemen de deur uit het gesprek aan te gaan met haar leidinggevende met als doel een deel van de verantwoordelijkheid weer aan haar leidinggevende terug te geven.

Resultaten van intervisie

Intervisie draagt bij aan het:

  • vergroten van zelfreflectie;
  • ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden;
  • versterken van professionele competenties;
  • creëren van een veilige omgeving: mensen leren van elkaar leren en ondersteunen elkaar;
  • opbouwen van waardevolle werkrelaties;
  • verbeteren van individuele en gezamenlijke werkpraktijk.

Coach Pierre over het ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden: Tijdens een intervisiebijeenkomst gaf een casusinbrenger aan stress en spanning te voelen bij het naar binnen gaan bij een cliënt om zorg te verlenen. Door dit te delen met haar collega's, kwam ze tot het inzicht dat de normen en waarden van de cliënt (wat hij verstaat onder zorg) mag afwijken van haar normen en waarden. Ze nam zich voor om zich kwetsbaarder op te stellen bij het volgende zorgmoment en verwachtingen over en weer uit te spreken. Een win-win situatie!     

De rol van de coach

Het belangrijkste kenmerk van intervisie is dat het een proces is dat door de deelnemers zelf wordt geleid. Waarom dan toch een coach?

  1. Begeleiding en structuur: Een coach biedt begeleiding en structuur tijdens intervisie. Ze helpen bij het opzetten van de sessies, zorgen ervoor dat de juiste methoden en technieken worden toegepast, en bewaken de voortgang en focus van de groep. Een coach kan ervoor zorgen dat de intervisie effectief en productief verloopt.
  2. Facilitatie van het leerproces: Een coach heeft expertise in het faciliteren van leerprocessen. Ze kunnen de groep ondersteunen bij het identificeren van leerdoelen, het stellen van de juiste vragen en het bevorderen van diepgaande reflectie. Een coach helpt de deelnemers om optimaal gebruik te maken van de intervisie door actief leren te stimuleren.
  3. Objectiviteit en externe perspectieven: Een coach brengt objectiviteit en externe perspectieven in de intervisiegroep. Ze hebben geen direct belang bij de situaties die worden besproken, waardoor ze een neutrale en onbevooroordeelde kijk kunnen bieden. Een coach kan nieuwe inzichten, alternatieve oplossingen en andere perspectieven aandragen die de groep kan benutten.

Coach Petra: Ik krijg reacties van deelnemers dat ze het verhelderend vinden als je de tijd neemt om andere vragen te stellen dan de gangbare. De casus inbrenger kan als gevolg hiervan vaak weer een groot stuk regie terugpakken. Mensen voelen zich geen slachtoffer meer van de situatie maar kunnen het heft weer in handen nemen.

  1. Vaardighedenontwikkeling: Een coach kan de intervisiedeelnemers ondersteunen bij het ontwikkelen van specifieke vaardigheden. Ze kunnen feedback geven over communicatie, conflicthantering, probleemoplossing en andere relevante vaardigheden. Een coach kan individuele deelnemers helpen om hun competenties te versterken en groeikansen te identificeren.
  2. Accountability en follow-up: Een coach kan de groep en individuele deelnemers verantwoordelijk houden voor actiepunten en follow-up na intervisiesessies. Ze kunnen helpen bij het formuleren van concrete doelstellingen en het opstellen van een actieplan. Een coach kan de voortgang volgen, uitdagingen identificeren en ondersteuning bieden om ervoor te zorgen dat het geleerde wordt toegepast in de praktijk.

Coach Petra over deze follow up: De coach is onmisbaar in het proces. We vatten samen, toetsen en vragen door maar nemen ook initiatief voor acties, besluiten en afspraken mét een evaluatiedatum.